راهنمای خرید شارژر برای بهره مندی از بیشترین سرعت شارژ

راهنمای خرید شارژر برای بهره مندی از بیشترین سرعت شارژ

راهنمای خرید شارژر برای بهره مندی از بیشترین سرعت شارژ

همانطور که مقاله بررسی تخصصی ما نشان می دهد، Galaxy Note10 Plus قابلیت ها و ویژگی های جذاب زیادی دارد و یکی از این ویژگی ها، پشتیبانی از شارژ سریع ۴۵ واتی است. البته لازم به ذکر است که درون جعبه این دستگاه یک شارژر ۲۵ واتی قرار گرفته، بنابراین برای بهره مندی از پتانسیل کامل آن باید یک شارژر جدا را خریداری کنید. اگر می خواهید همین اول به نتیجه این مقاله برسید، جمله پایین را مطالعه کنید. اما اگر می خواهید به طور کامل با تکنولوژی های شارژر روز جهان آشنا شوید، به مطالعه ادامه دهید.

در یک جمله باید بگوییم که به خاطر ترکیب پیچیده و وجود شرایط لازم و استفاده از تکنولوژی PPS، گلکسی نوت۱۰ پلاس با هر شارژری به غیر از شارژر رسمی ۴۵ واتی سامسونگ، نمی تواند به نرخ شارژ ۴۵ واتی تبلیغ شده برسد.

 

Galaxy Note10 Plus و شارژر های مختلف

Galaxy Note10 Plus و شارژر های مختلف

البته ممکن است استثنا هم وجود داشته باشد، اما تعداد آن ها بسیار کم است و احتمالا از شارژری که سامسونگ عرضه کرده هم گران تر خواهند بود. خودمان هر چه تلاش کردیم، نتوانستیم شارژری از کمپانی دیگری پیدا کنیم که بتواند Note10 Plus را با توان ۴۵ واتی شارژر کند، با اینکه برخی از آن ها توان بالاتری هم داشتند.

حال اگر می خواهید راجع به استاندارد های USB-C و USB Power Delivery (یا PD) و نحوه کار آن ها بیشتری بدانید، با اندروید زوم همراه باشید.

USB-C و PD

USB Type-C که به اندازه کافی ساده است، یک پورت متقارن و دو طرفه برای انتقال داده، انرژی تا ۱۰۰ وات، ویدیو، SATA و چیز های دیگر. اما این تعریف چندان دقیق نیست، چرا که تعداد زیادی هاست، منابع انرژی و باتری هستند که همیشه آنطور که انتظار داریم کار نمی کنند.

لوگوی شارژر مجوز دار

لوگوی شارژر مجوز دار

قبل از اینکه به جزئیات بیشتر بپردازیم، لازم است یادآوری کنیم که USB های قدیمی تنها می توانند توان ۷.۵ واتی را انتقال دهند. در حالیکه ساده ترین شکل از انتقال انرژی با Type-C می تواند تا ۱۵ وات شود. این توان انرژی با ولتاژ ۵ ولتی انجام می پذیرد. این قابلیت برای سازگاری با دستگاه های مختلف و همچنین عملکرد های دیگر بسیار حیاتی است. افزایش ولتاژ بدون پروتکل های مناسب می تواند خسارت جبران ناپذیری به دستگاه بزند یا حتی دستگاه های ضعیف را آتش بزند.

حال نوبت به توضیح Power Delivery است، استانداردی که گوگل در سال های اخیر سازندگان اسمارت فون های اندرویدی را مجبور کرده تا از آن استفاده کنند. با اینکه استاندارد هایی مثل VOOC و Warp Charge شاید برتری هایی داشته باشند، اما قابلیت های بیشتر و استفاده از یک استاندارد شارژ بین المللی می تواند ارزش امتحان کردن را داشته باشد.

USB Power Delivery در حال حاضر به نسخه PD3.0 رسیده است. این همان چیزی است که Galaxy Note10 Plus سامسونگ پشتیبانی کرده و در کنار آن می تواند از تامین انرژی قابل برنامه ریزی یا PPS هم پشتیبانی کند. به همین خاطر است که شما نمی توانید هر شارژری مثل MacBook PD یا امثال آن را برداشته و با ولتاژ و آمپر ۹ و ۵ به Note10 Plus وصل کنید و انتظار توان شارژر ۴۵ واتی را داشته باشید.

Power Data Objects یا PDO

در واقع به ساده ترین شکل شناسایی سرعت شارژ بین یک شارژر و میزبان آن PDO می گویند. این یعنی اطلاعاتی بین دو طرف رد و بدل می شود تا سرانجام یکی از اشکال شارژر انتخاب شود. در کنار ولتاژ ۵ واتی، USB PD از ولتاژ های ۹، ۱۵ و ۲۰ ولتی هم پشتیبانی می کند.

Gsmarena 004

اگرچه، دستگاه می تواند طلب یک ولتاژ غیر استاندارد هم بکند که در مورد Galaxy Note10 Plus، ولتاژ ۱۰ درخواست می شود. به طور کل شارژر برای فراهم کردن چنین ولتاژی هیچ اجباری ندارد، بنابراین نزدیک ترین حد ولتاژی که کمتر از مقدار درخواستی باشد را ارائه می دهد. بنابراین وقتی Note10 Plus از یک شارژر غیر استاندارد طلب ولتاژ ۱۰ و آمپر ۴.۵ را می کند، شارژر انرژی را با ۹ ولت و ۳ آمپر ارائه خواهد داد. این یعنی توان شارژ ۲۷ واتی می شود که با ۴۵ وات ایده آل فاصله زیادی دارد. البته، هیچ دستگاهی در این پروسه خراب نمی شود و Note10 Plus با سرعت کمتری شارژ می شود.

اکثر شارژر های ۴۵ واتی، درخواست توان ۴۵ وات را به صورت ۱۵ ولت و ۳ آمپر ارائه می دهند، این ولتاژ زیاد هنگام تبدیل به ولتاژ ۳.۸ ولتی که باتری اسمارت فون استفاده می کند، گرمای زیادی تولید می کند، به همین خاطر سامسونگ این روش را انتخاب نکرده است.

منبع تغذیه برنامه پذیر یا PPS

منبع تغذیه برنامه پذیر، اینجا کار خود را شروع می کند. این قابلیت به تازگی به استاندارد PD3.0 اضافه شده و امکان شناسایی داینامیک و را بین شارژر و دستگاه های غیر سازگار را فراهم می کند. به طور کلی می توان گفت که این قابلیت تقریبا شبیه به نحوه کار Quick Charge شرکت کوالکام است.

اتفاقی که می افتد، این است که Note10 Plus همان ولتاژ ۱۰ ولتی را از شارژر طلب می کند، اما یک شارژر PPS دار، به جای کاهش ولتاژ به ۹ و در نتیجه کاهش توان، همان ولتاژ مورد نیاز سامسونگ را فراهم می کند.

بنابراین باید بگوییم که Note10 Plus برای شارژ شدن با توان ۴۵ واتی، به یک شارژر PD3.0 با پشتیبانی از PPS و توان حداقلی ۴۵ وات نیاز دارد. اگرچه این هم تمام ماجرا نیست. آمپر هم در این مسئله دخیل است و بیشتر شارژر های بازار با ولتاژ های مختلف، تنها ۳ آمپر جریان را فراهم می کنند. استاندارد PD به خودی خود اجازه جریان ۵ آمپری را هم می دهد. بنابراین برای اینکه چنین جریانی داشته باشیم، شارژر باید طوری طراحی شده باشد که بتواند آمپر های بالاتر را به صورت امن جریان دهد.

Fastchargers Lowres 2X1 1085

این یعنی حتی اگر شارژری پیدا کنیم که PD3.0 باشد و از PPS هم پشتیبانی کند، باز هم نمی تواند جریان برقی بیشتر از ۳ آمپر داشته باشد.

البته ما نمی گوییم که هیچ شارژری از شرکت های شخص ثالث وجود ندارد که PD3.0 و PPS داشته باشد و بتواند ولتاژ ۱۰ و آمپر ۴.۵ را ارائه دهد، اما اگر چنین شارژری هم وجود داشته باشد، به سختی پیدا می شود. بنابراین ساده ترین راه خریدن شارژر رسمی ۴۵ واتی سامسونگ است.

در آخر باید بگوییم که قیمت شارژر رسمی سامسونگ با توجه به گنجایش و توانی که دارد، چندان هم بالا نیست. در ضمن سامسونگ یک کابل سازگار با این توان را هم در جعبه قرار داده است، بله، حتی کابل هم در ارائه این توان تاثیر گذار است که در ادامه توضیح خواهیم داد.

همه کابل های USB-C به USB-C یکسان نیستند

برای کامل شدن مقاله و آموزش، می خواهیم مسئله پیچیده شارژر با استاندارد PD را بیشتر باز کنیم، چرا که کابل هم در این معادله تاثیرگذار است. اگر عزم خود را جزم کرده اید که یک شارژر سازگار ۴۵ واتی از شرکت دیگری برای Note10 Plus خود بخرید، باید بدانید که به یک کابل سازگار هم نیاز خواهید داشت.

بنابراین از ابتدایی ترین مرحله شروع میکنیم، آن مسائل و شرایطی که تاکنون در مورد جریان و ولتاژ صحبت کنیم، برای کابل های USB-C هم صدق می کنند. در واقع نباید برای انتقال چنین انرژی زیادی، از یک کابل غیر استاندارد استفاده کنید، چرا که خطر آتش گرفتن دستگاه وجود دارد.

چیپ Emarker

چیپ eMarker

یک کابل USB-C استاندارد در واقع چند ویژگی امنیتی دارد که از جمله آن ها می توان به محافظت از ولتاژ زیاد (OVP) و محافظت از جریان ثابت (OCP) و محافظت از دمای بیش از حد اشاره کرد. البته این مجوز ها باید توسط سازمان های مربوطه صادر شوند، در غیر اینصورت سازندگان جانبی ممکن است نسخه های تقلبی آن را تولید کنند.

eMarker بخشی از راه حل است. تا حالا به این فکر کرده اید که چرا کابل های USB-C به USB-C تا این حد گران هستند؟ خب این چیپ های داخلی بخشی از دلیل آن هستند. بنابر نوع کابل و ویژگی های آن، این چیپ ها می توانند در یک طرف یا هر دو طرف کابل تعبیه شوند. کارشان هم این است که اطلاعاتی راجع به مشخصات فنی کابل، مثل حداکثر جریان قابل تحمل را در خود ذخیره کنند.

اما ممکن است برخی از تولید کنندگان تقلبی هم چنین چیپ هایی را بسازند. بنابراین بهتر است برای خریدن کابل از نسخه های اصلی و اورجینال استفاده کنید. اما برای محافظت از کابران در مقابل نسخه های تقلبی، USB-IF سیستمی به نام C-AUTH را خلق کرده است.

این سیستم یک شیوه محافظتی رمزنگاری شده است که شامل لیستی می شود تا اعتبار چیپ eMarker را ارزیابی کند. هر سازنده کابل یا شارژری برای اخذ کلید های این کد رمزنگاری شده، باید به USB-IF درخواست دهد.

راهنمای خرید شارژر برای بهره مندی از بیشترین سرعت شارژ

Galaxy Note10 Plus و شارژر های مختلف

Galaxy Note10 Plus و شارژر های مختلف

اما این نکات چه اثری روی سرعت شارژ دارد؟ در جواب باید بگوییم که اگر زنجیره شارژر و کابل هایی که از USB-C و PD استفاده می کنند، با C-AUTH اعتبار سنجی نشوند، حداکثر ولتاژ و جریان قابل انتقال ۵ ولت و ۵۰۰ میلی آمپر خواهد بود. بنابراین انتخاب یک کابل مناسب بسیار مهم است.

این تمام نکاتی است که برای خرید کابل یا شارژر PD باید لحاظ کنید تا بتوانید Note10 Plus یا هر اسمارت فونی که از توان شارژ بالا پشتیبانی می کند را با نهایت ظرفیت و سرعت شارژ کنید. بازار کابل ها و شارژر ها و شرایط و ویژگی هایی که دارند آنقدر پیچیده هست که خرید شارژری به غیر از نسخه اصلی می تواند خسارت های جبران ناپذیری به دستگاه شما وارد کند. بنابراین بهتر است هنگام خرید شارژر، بیشتر دقت کنید.

درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
۰ (۰ رای)

بازدیدها: ۸۴

روي مطلب كليك كنيد....
آموزش فلش شیائومی Xiaomi از طریق سیستم عامل و ریکاوری
iran-filee.ir
۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۹
587 بازدید

 برچسب ها: